Hot News, 12.4.2008
OBRAZEM: Srážka tramvají v Ostravě. Zemřeli tři lidé
Ostrava - Tragická nehoda se stala navečer ve Vřesině nedaleko tamního koupaliště. Srazily se zde čelně dvě tramvaje. Následky nehody jsou otřesné.
Tři mrtví a až 35 zraněných, z toho patnáct těžce. To je podle posledních informací mluvčího hasičů Petra Kůdely bilance včerejší tragické nehody dvou tramvají v Ostravě. 79letý muž a čtyřleté dítě zemřeli na místě, žena podle informací České televize podlehla svým zraněním v nemocnici.
Dva vozy linky 5 jely proti sobě na jednokolejné trati na okraji. „Jeden z řidičů nerespektoval zákaz vjezdu na jednokolejnou trať. Soupravy se čelně srazily v plné rychlosti,“ řekl Deníku mluvčí Drážní inspekce Zdeněk Neusar. Mezi mrtvými je jedno dítě.
První oficiální zpráva, kterou kolem půl osmé večer sdělila k tragické srážce tramvají ve Vřesině novojičínská okresní policejní mluvčí Miroslava Michálková Šálková, hovořila o třech až čtyřech mrtvých a minimálně patnácti zraněných.
Srážka mezi zastávkami Poruba Koupaliště a Vřesinská se udála krátce před šestou hodinou večer. „Lidi zůstali zaklíněni mezi sedačkami. a pokračují záchranářské práce,“ uvedla ještě dvě hodiny po nehodě k tragické srážce tramvají ve Vřesině novojičínská okresní policejní mluvčí Miroslava Michálková Šálková.
Na místě zasahovali hasiči a záchranáři. V akci byl také vrtulník záchranné služby. Ten ještě několik hodin po srážce letecky převážel desítky raněných do okolních nemocnic. Ty byly podle zdravotníků v plné pohotovosti.
Na místě byl i primátor Ostravy Petr Kajnar. „Jsem šokován,“ řekl evidentně otřesený primátor. Situace na místě byla hrozivá. Plakali novináři, kteří na místo dorazili, a dokonce i někteří hasiči.
„Nárazová rychlost mohla být kolem sedmdesáti kilometrů v hodině, je tam sice omezení na šedesát, ale podle odborníků, kteří byli na místě nehody, ten rozsah škody vypadá na vyšší rychlost,“ uvedl Zdeněk Neusar z drážní inspekce.
Selhal lidský faktor
Kdo nese na tragické nehodě vinu, je zatím nejasné. „Všechno nasvědčuje tomu, že jeden z řidičů skutečně selhal, nerespektoval zákaz a vjel na jednokolejku. Samozřejmě nemůže vyloučit ani selhání techniky, ale na tyto výsledky je brzy, ta situace je tam teď velmi dramatická a nepřehledná, takže se prozatím nedá určit, kdo se dopustil chyby,“ řekl zhruba dvě hodiny po nehodě Deníku.cz mluvčí drážní inspekce Neusar.
„Jeden řidič zapomněl zůstat stát a v nejhorším úseku to do sebe napálili. Za patnáct let, co jsem u dopravního podniku, jsem asi nic horšího nezažil,“ řekl přímo na místě nehody zaměstnanec dílen DPO, který nechtěl být jmenován.
„Jela jsem z tréninku a viděla jsem na vlastní oči, jak děti vypadly z tramvaje,“ popsala incident třináctiletá dívka, která byla v takovém psychickém šoku, že se třásla a rodiče ji museli uložit doma do postele. Její otec si rovněž nepřál, aby byla jmenována.
„Jsou to úplné manévry. Tolik zraněných, sanitek a hasičů jsem ještě nikdy pohromadě neviděl,“ řekl na místě s bledou tváří jeden ze svědků nehody.
„Viděl jsem zraněnou starší paní, která byla celá oteklá a krvavá. Ležela na poli na lehátku a čekala zřejmě na odvoz vrtulníkem,“ uvedl jeden ze svědků záchranné akce.
Nemocnice v pohotovosti
Fakultní nemocnice s poliklinikou v Ostravě-Porubě ošetřila do jedenadvacáté hodiny osmnáct pacientů, z toho šest těžce zraněných. „Ten počet zatím není konečný,“ uvedl mluvčí nemocnice Tomáš Oborný.
Většina zraněných leží na traumatologickém centru, část na anesteziologicko-resuscitační klinice. „Máme tu závažné zlomeniny a vážná tržná zranění. Jednu ženu jsme museli resuscitovat, další člověk má zlomenou páteř,“ vyjmenoval Oborný.
Dvanáct lehce zraněných bylo ošetřeno ambulantně, poté byli propuštěni domů.
„Vzhledem k situaci jsme vyhlásili mimořádnou pohotovost, telefonicky jsme do nemocnice přivolali všechny lékaře, kteří byli na příjmu, aby přijeli ošetřovat zraněné,“ doplnil Oborný.
Nevyhovující zabezpečení
Linka číslo pět vede okrajovou částí Ostravy a spojuje přilehlé obce s Porubou. Část trasy vede lesem a nepřehlednými zatáčkami. Ty byly právě v úseku srážky. „Jedna z tramvají měla dva vozy a druhá byla kloubová, silou nárazu se do sebe zaklínily,“ popsal mluvčí ostravských hasičů Petr Kůdela. „Nicméně v posledních letech se tu nestala žádná nehoda, tramvaje se tu kříží, jedna vždy musí počkat, až úsek mine ta protijedoucí,“ uvedl mluvčí hasičů Petr Kůdela.
„Je to hrozná tragédie, ke které vůbec nemuselo dojít. Podle mých informací není tato trať dostatečně zabezpečená, ten systém je na úrovni 19. století,“ řekl primátor. Hned v sobotu se má sejít mimořádná komise dopravního podniku, která se bude událostí zabývat.
Zpěvák Landa při rallye havaroval, je v nemocnici
Strakonicko - Zpěvák Daniel Landa v pátek v podvečer těžce havaroval při druhé rychlostní zkoušce Mogul Šumava Rallye mezi obcemi Jinín a Přechovice.
Zpěvák byl s otřesem mozku a zraněním v bederní oblasti převezen do strakonické nemocnice. „Jeho stav je stabilizovaný a je mimo nebezpečí života. Pokud se nerozhodne jinak, zůstane v péči strakonické nemocnice,“ řekl přibližně dvě hodiny po události ředitel nemocnice MUDr. Tomáš Fiala.
V průběhu rallye již havarovali další tři závodníci. Všichni skončili s různými zraněními ve strakonické nemocnici.
Na silnicích se umírá ve velkém: policie chystá zátah
Praha - Dobré zprávy jsou pryč, na tuzemských silnicích se opět začalo umírat ve velkém. Po třech měsících relativního „klidu“, kdy počet smrtelných nehod stagnoval, se začátkem dubna situace nečekaně vyhrotila.
Za prvních deset dní zahynulo při dopravních nehodách celkem 28 osob. To je sice o sedm osob méně, než loni, ale zároveň je tento počet o osm osob vyšší, než v roce 2006, který zatím patřil k nejlepším rokům za posledních 19 let.
Dopravní police se proto rozhodla bezprostředně zareagovat a v těchto dnech spouští rozsáhlou dopravně bezpečnostní akci. „Naplánováno je zhruba 200 akcí, což je dvojnásobek proti běžnému stavu. Jejich rozsah závisí na rozhodnutí jednotlivých krajských a okresních ředitelství,“ potvrdila Deníku mluvčí dopravní police Petra Srnková. „Protože chceme, aby řidiči byli zodpovědní stále, nebudeme sdělovat přesné začátky akcí,“ dodala.
Nadcházející zátah na neukázněné řidiče by mohl v mnohém připomínat dřívější celostátní akce typu Kryštof. A to i přes skutečnost, že nynější šéf dopravní policie Martin Červíček při loňském nástupu do funkce celostátní akce téměř zavrhnul.
„Centrálně řízené akce budou pouze v případě, že půjde o mezinárodní spolupráci,“ uvedl loni v srpnu. Jeho krok později kritizovala celá řada dopravních odborníků. Takzvané Kryštofy totiž byly značně medializované, což do jisté míry pomáhalo v prevenci nehodovosti.
Kritické předjíždění
Ze statistiky za první čtvrtletí roku vyplývá, že o dvě třetiny narostl počet usmrcených osob při nehodách zaviněných nesprávným předjížděním a nedáním přednosti v jízdě. Právě tyto příčiny se podílely na tragických dubnových nehodách a policie se na ně nejspíše zaměří na ohlášené akci. Nedají se ale vyloučit ani kontroly zaměřené na rychlost, alkohol či technický stav vozidla.
„Z předběžných mezinárodních porovnání vyplývá, že závažnost nehod je u nás jedna z nejvyšších v Evropě a zhruba dvakrát vyšší, než například v Nizozemí, Švédsku či Švýcarsku. Znamená to, že na našich silnicích umírá daleko více lidí, než v uvedených zemích,“ říká o tragické bilanci Josef Tesařík z Policejního prezídia. Podle dopravních expertů ovšem největším strašákem na silnicích zůstávají sami řidiči.
„Rostoucí počet nesprávného předjíždění svědčí o přetrvávající agresivitě mezi českými řidiči. Neurvalé předjíždění na dvojitých plných čarách zná mnoho slušných řidičů z běžné praxe,“ vysvětluje Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence. Podle něj je nutné, aby se dopravní policisté více pohybovali v dopravním toku mezi samotnými vozidly a nestáli pouze u silnice. „ Jedoucí policejní vozidlo dokáže agresivní řidiče odradit více, než běžně stojící hlídky,“ dodává Hořín.
Skutečnost, že čeští řidiči patří mezi poměrně agresivní, dokládá i nedávná studie společnosti TNS Aisa. Z porovnání pěti středoevropských zemí vyšli tuzemští motoristé jako největší hulváti, kteří za jízdy pravidelně nadávají na chodce i ostatní řidiče. Navíc polovina z dotazovaných řidičů otevřeně přiznala, že pravidelně porušuje maximální povolenou rychlost.
Leden: 63 mrtvých
Únor: 68 mrtvých
Březen: 60 mrtvých
Duben (10 dní!): 28 mrtvých